Intoleranța la lactoză: cauze, simptome și soluții

Intoleranța la lactoză: cauze, simptome și soluții

Peste 70% din populația lumii prezintă la ora actuală intoleranță la lactoză

Mai mult sau mai puțin o boală propriu-zisă, intoleranța la lactoză este o afecțiune relativ recentă care afectează aproximativ 70% (!!!) din populația lumii. Se consideră că această afecțiune apare în lipsa unei enzime intestinale numită lactază, enzimă care în mod normal facilitează absorbția și digestia lactozei din lapte și din produsele lactate. Din ce în ce mai mulți copii se nasc cu această intoleranță iar specialiștii dau vina pe ”genetică”. În mod normal, la om, ca și la mamifere, activitatea enzimei numită lactază este maximă la naștere și implicit în primele luni de viață, în perioada alăptatului, urmând ca treptat să-și reducă activitatea. Se pare însă că în unele cazuri lactaza devine insuficientă pentru digerarea unor cantități mai mari de lapte, producând astfel intoleranță la lactoză.

Oare bunicii și străbunicii noștri aveau prezentă în intestin această enzimă lactază, care favorizează digestia lactozei sau doar la noile generații această enzimă este prezentă în cantități foarte mici sau chiar lipsește cu desăvârșire? Auzeai atât de des acum 10-20 de ani de intoleranță la lactoză? Ce schimbare a apărut în genetica noastră și de ce? Sau poate laptele de odinioară era altfel?! Un lucru e cert: la ora actuală în întreaga lume 1 din 10 copii se naște cu intoleranță sau alergie la lactoză. 

Simptome

Simptomele diferă de la o persoană la alta în funcție de severitatea intoleranței. Unele persoane trăiesc toată viața cu aceste simptome fără ca măcar să-și pună problema unei afecțiuni sau intoleranțe. Printre cele mai frecvente simptome sunt:

  • Dureri abdominale;
  • Balonare;
  • Flatulență;
  • Diaree;
  • Greață.

Soluții

Nu există un tratament pentru a trata intoleranța la lactoză, singura modalitate de a scăpa de efectele adverse ale acesteia este evitarea produselor lactate și înlocuirea lor cu produse de origine vegetală. În acest sens trebuie avut în vedere faptul de a se asigura necesarul de calciu  și vitamina D. Printre cele mai cunoscute alimente de origine vegetală care conțin calciu și care pot înlocui cu succes laptele și derivatele acestuia sunt:

  • Semințele de susan, mac și chia; 
  • Quinoa, amaranth;
  • Smochinele;
  • Citricele: portocale, lămâi și grapefruit;
  • Migdalele;
  • Produsele din soia în special tofu care conține și vitamina D;
  • Legumele cu frunze verzi;
  • Fasolea, năutul și lintea;
  • Algele marine;
  • Laptele vegetal din orez, cocos, hrișcă etc.
  • Ciupercile - conțin vitamina D.

Deși laptele și produsele sale derivate se găsesc în foarte multe alimente, începând de la pâine și produse de panificație și continuând cu înghețata, pizza, ciocolată, piure de cartofi, spaghete etc, probabil că cel mai greu este să găsim prăjituri care să nu conțină lactate și nici măcar urme de lactate. În acest sens prăjiturile vegane și raw vegane reprezintă o alternativă nu doar sigură dar și sănătoasă pentru persoanele care au intoleranță la lactoză.


                                                                                                                                                   




Taguri:

Comentarii